Veelgestelde vragen (FAQ)

Op deze pagina vind je antwoorden op vragen die vaak worden gesteld over onze apotheek en onze diensten. De antwoorden zijn per thema verzameld, zodat je eenvoudig kan zoeken. Vind je hier niet de juiste informatie, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons of jouw vraag rechtstreeks aan ons te stellen in de apotheek.

Op deze pagina

Algemeen

Natuurlijk. Onze contactgegevens staan op onze website. Contacteer ons via het contactformulier, per e-mail of Whatsapp (0465/09.51.74) en we proberen je zo snel mogelijk te antwoorden.

Je kan geneesmiddelen of gezondheidsproducten reserveren via onze website of via onze App "MijnFarmadApotheek". Je kan dit ook via het contactformulier op onze website, per e-mail of Whatsapp (0465/09.51.74).

Ja. Aarzel dus niet om er een te vragen als je er nog geen hebt. Op je getrouwheidskaart wordt elke aankoop (behalve van terugbetaalde geneesmiddelen) bijgehouden. Als je 500 punten gespaard hebt, krijg je €5 korting bij je volgende aankoop.

Apothekers mogen enkel ongebruikte geneesmiddelen terugnemen in het kader van de vervallen en ongebruikte geneesmiddelen. Om veiligheidsredenen mogen ze niet meer opnieuw worden afgeleverd en worden ze dus ook niet terugbetaald.

Alleen geneesmiddelen, zonder hun verpakking en bijsluiter, mogen teruggebracht worden naar de apotheek. Dat hoeft niet dezelfde apotheek te zijn als waar je ze gekocht hebt. Voedingssupplementen zoals magnesiumtabletten mogen met het gewone huisvuil worden meegegeven. Meer informatie hierover vind je in de sorteergids voor vervallen en ongebruikte geneesmiddelen.

Je vindt de apotheken die van wacht zijn op www.apotheek.be. De dichtst bijgelegen apotheken met wachtdienst worden ook geafficheerd aan de ingang van apotheken die tijdens de wachturen gesloten zijn.

Dat hangt af van twee zaken: het moment waarop je naar de apotheek gaat en of je al dan niet een voorschrift hebt. Wanneer je een voorschrift hebt, hoef je sowieso geen toeslag te betalen tijdens de wachtdienst. Heb je geen voorschrift, dan rekenen we op zon- of feestdagen en tijdens de nachtelijke wachtdienst (van 19.00 uur ‘s avonds tot 8.00 uur ’s morgens) een toeslag aan. Dat bedrag (€6.33) wordt duidelijk geafficheerd aan de apotheek.

Griepvaccinatie

Ja, je kan hiervoor een afspraak maken via de website van de apotheek, telefonisch of in de apotheek zelf. Een voorschrift van de arts is niet nodig. Gelieve je identiteitskaart mee te brengen en gemakkelijke kledij te dragen. De vaccinatieperiode start midden oktober en loopt tot eind november.

Neen, je hebt geen voorschrift nodig van de arts om het griepvaccin te komen afhalen in de apotheek of om het te laten toedienen in de apotheek. Zowel de aflevering als de vaccinatie worden geregistreerd op je naam.

Het vaccin tegen griep is niet gratis, maar als het voor jou aanbevolen wordt, wordt het grotendeels terugbetaald via de ziekteverzekering. De vaccinatie zelf in de apotheek is gratis.

De griepprik is aanbevolen voor 65-plussers, zwangere vrouwen, mensen met gezondheidsproblemen zoals diabetes of een ziekte van longen, hart, lever of nieren en iedereen die in de zorgsector werkt.

Je kan een afspraak maken via de website van de apotheek, telefonisch of in de apotheek zelf.

Covid vaccinatie

Ja, de aanbevolen maanden om je laten vaccineren tegen covid zijn september en oktober. We plannen in de apotheek enkele specifieke vaccinatiemomenten tegen covid. Een afspraak maken is hiervoor verplicht. Breng je identiteitskaart mee en draag gemakkelijke kledij. Hou er rekening mee dat je na toediening van het vaccin nog 15 minuten moet blijven wachten in de apotheek.

Neen, je hebt geen voorschrift nodig van de arts om het covid vaccin te laten toedienen in de apotheek. De vaccinatie wordt geregistreerd op je naam.

Neen, het covid vaccin is voor iedereen gratis.

Covid vaccinatie is aanbevolen voor 65-plussers, chronisch zieken en iedereen die in de zorgsector werkt.

Je kan een afspraak maken via de website van de apotheek, telefonisch of in de apotheek zelf.